Wolf: Italianisches Liederbuch
Irmgard Seefried; Dietrich Fischer-Dieskau
Label
Deutsche Grammophon
Catalogue No.
4840556
Barcode
00028948405565
Format
1-CD
About

‘The most original and artistically consummate of all my works,’ Hugo Wolf said (with justice) of the Italienisches Liederbuch which he wrote in 1890-1 to the poetry of Paul Heyse.

Perhaps no pair of singers on record has interpreted this cycle of 46 songs with such natural accomplishment as Irmgard Seefried and Dietrich Fischer-Dieskau. They made this recording near the end of the 1950s – at the height of Seefried’s career and near the start of Fischer-Dieskau’s, and its qualities of both freshness and delight in response to the text and vocal beauty have stood the test of time.

The singers performed the cycle together live at the 1958 Salzburg Festival to an ordering devised by the pianist for the occasion and Seefried’s regular accompanist, Erik Werba. In the DG studios a few months later, however, Fischer-Dieskau was joined by his own regular instrumental partner at the time, Jörg Demus. Meanwhile the subtly different responses of both pianists – Werba fuller-toned than Demus, whose pointed articulation owes something to his work on ‘period’ instruments – offer food for both thought and pleasure.

Without attempting to concoct a storyline, Werba’s ordering allows the poetry’s depictions of woman and man to contrast with and complement each other. A spirited opening group is followed by one which is predominantly lyrical, illustrating the need for love, the woman’s surrender and then wavering, a manly longing for death, a farewell, and appeal to sworn fidelity. The closing section juxtaposes a declaration of love, humour, mockery, caricature, resignation and finally boasting, with the soprano’s jubilant ‘confession’ that she has 21 lovers.

All four musicians fully bring to life the emotions of elation, joy, anger and irony in Wolf’s songs. Fischer-Dieskau’s second recording (with Elisabeth Schwarzkopf and Gerald Moore for EMI) is justly famous in its own right, but the magic of this DG recording lies in the unaffected ease of his partnership with Seefried.

 

 

TRACK LISTING / ARTISTS

HUGO WOLF (1860–1903)
Italianisches Liederbuch
Irmgard Seefried, soprano
Erik Werba, piano
Dietrich Fischer-Dieskau, piano
Jörg Demus, piano

Track previews
Italienisches Liederbuch: No. 30, Laß sie nur gehn die so die Stolze spielt
Italienisches Liederbuch: No. 1, Auch kleine Dinge können uns entzücken
Italienisches Liederbuch: No. 5, Selig ihr Blinden, die ihr nicht zu schauen
Italienisches Liederbuch: No. 29, Wohl kenn' ich Euren Stand
Italienisches Liederbuch: No. 35, Benedeit die sel'ge Mutter
Italienisches Liederbuch: No. 21, Man sagt mir, deine Mutter woll' es nicht
Italienisches Liederbuch: No. 33, Sterb' ich, so hüllt in Blumen meine Glieder
Italienisches Liederbuch: No. 2, Mir ward gesagt, du reisest in die Ferne
Italienisches Liederbuch: No. 17, Und willst du deinen Liebsten sterben sehen
Italienisches Liederbuch: No. 27, Schon streckt' ich aus im Bett die müden Glieder
Italienisches Liederbuch: No. 42, Nicht länger kann ich singen
Italienisches Liederbuch: No. 23, Was für ein Lied soll dir gesungen werden?
Italienisches Liederbuch: No. 43, Schweig' einmal still, du garst'ger Schwätzer dort!
Italienisches Liederbuch: No. 44, O wüßtest du, wie viel ich deinetwegen
Italienisches Liederbuch: No. 6, Wer rief dich denn? Wer hat dich herbestellt?
Italienisches Liederbuch: No. 13, Hoffärtig seid Ihr, schönes Kind, und geht
Italienisches Liederbuch: No. 32, Was soll der Zorn, mein Schatz, der dich erhitzt?
Italienisches Liederbuch: No. 31, Wie soll ich fröhlich sein und lachen gar?
Italienisches Liederbuch: No. 45, Verschling' der Abgrund meines Liebsten Hütte
Italienisches Liederbuch: No. 39, Gesegnet sei das Grün und wer es trägt!
Italienisches Liederbuch: No. 24, Ich esse nun mein Brot nicht trocken mehr
Italienisches Liederbuch: No. 20, Mein Liebster singt am Haus im Mondenscheine
Italienisches Liederbuch: No. 19, Wir haben beide lange Zeit geschwiegen
Italienisches Liederbuch: No. 46, Ich hab' in Penna einen Liebsten wohnen
Italienisches Liederbuch: No. 41, Heut' Nacht erhob ich mich um Mitternacht
Italienisches Liederbuch: No. 15, Mein Liebster ist so klein, daß ohne Bücken
Italienisches Liederbuch: No. 22, Ein Ständchen euch zu Bringen kam ich her
Italienisches Liederbuch: No. 12, Nein, junger Herr, so treibt man's Night, fürwahr
Italienisches Liederbuch: No. 3, Ihr seid die Allerschönste weit und breit
Italienisches Liederbuch: No. 11, Wie lange schon war immer mein Verlangen
Italienisches Liederbuch: No. 37, Wie viele Zeit verlor ich, dich zu lieben!
Italienisches Liederbuch: No. 25, Mein Liebster hat zu Tische mich geladen
Italienisches Liederbuch: No. 26, Ich ließ mir sagen und mir ward erzählt
Italienisches Liederbuch: No. 28, Du sagst mir, daß ich keine Fürstin sei
Italienisches Liederbuch: No. 18, Heb' auf dein blondes Haupt und schlafe nicht
Italienisches Liederbuch: No. 36, Wenn du, mein Liebster, steigst zum Himmel auf
Italienisches Liederbuch: No. 40, O wär' dein Haus durchsichtig
Italienisches Liederbuch: No. 34, Und steht Ihr früh am Morgen auf vom Bette
Italienisches Liederbuch: No. 39, Gesegnet sei das Grün und wer es trägt!
Italienisches Liederbuch: No. 9, Daß doch gemalt all' deine Reize wären
Italienisches Liederbuch: No. 38, Wenn du mich mit den Augen streifst und lachst
Italienisches Liederbuch: No. 16, Ihr jungen Leute, die ihr zieht ins Feld
Italienisches Liederbuch: No. 7, Der Mond hat eine schwere Klag' erhoben
Italienisches Liederbuch: No. 10, Du denkst mit einem Fädchen mich zu fangen
Italienisches Liederbuch: No. 14, Geselle, woll'n wir uns in Kutten hüllen
Italienisches Liederbuch: No. 8, Nun laß uns Frieden schließen, liebstes Leben
Recording information

Recording Producers: Hans Weber, Hans Ritter
Balance Engineer: Harald Baudis
Recording Location: Studio Lankwitz, Berlin, Germany, September 1958 (Seefried) and October 1958 (Fischer-Dieskau)
Original Deutsche Grammophon Release: LPM 18568/69 / SLPM138035/36

Reviews

‘The performance is impressive … the very feminine, humorous selections are wonderfully conveyed, and [Seefried’s] work is filled with inspired little touches … [Fischer-Dieskau] brings his customary tonal focus and command of nuance to each song, and carries off the humour every bit as well as the more serious moods.’ High Fidelity, July 1960

‘Both artists [are] near the peak of their forms … a welcome mean between too much sophistication and under-characterization.’ Song on Record, 1986